Då kommunen beslutade att Kungsgatan skulle breddas måste Tabernaklet rivas. Församlingen arbetade därför med två planer: en ny kyrka på annan plats eller ombyggnad av Adelfiakyrkan. Det visade sig att kostnaderna för en ny kyrka skulle bli alldeles för höga. Dessutom gick det inte att få fram en lämplig plats för en ny kyrka. Församlingen beslutade därför att bygga om Adelfiakyrkan.

Bilderna är från ombygget 1981

Här kan du läsa eller ladda hem jubileumsskriften Körsång i 125 år. Klicka på bilden så visas den i pdf-format eller länken Baptistkyrkans kör 125 år för att välja hur du vill läsa den.

Salem - Metodistkyrka

numera Ordenshus

fondkorset 96dpi 250x344px

Seger över död

Stranden breder ut sig. Strandgräsets dunkla färg ger en så fin bild av årstidernas växlingar och lockar fram minnen som kanske länge varit gömda. Osökt kommer de kända orden i psaltarpsalmen: "Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar: han för mig till vatten, där jag finner ro".

Liksom herden kan störas av vilddjuret så bryts pastoralen av dödens närvaro i form av graven. Men stenen är bortvältrad och ur gravens mörker reser sig ett kors, ett triumfkors. Lammet som slaktades visade sig vara Guds vishet. Gud visar sin storhet genom att vända nederlaget i seger. I uppståndelse.

I korset finns segergesten där armarna sträcker sig uppåt. Vi utbrister med psalmisten: "Så skall jag lova dig, så länge jag lever: i ditt namn ska jag upplyfta mina händer".

För den kristna församlingen, symboliserad av skeppet, blir korset för den enskilda människan en bro, en övergång från död till liv, till räddning.

Över alltsammans breder evigheten ut sig där glaset symboliserar det osynliga, det oändliga, det bestående.

Liksom skaparen ger sin bestämmelse åt varje detalj har konstnären bearbetat varje yta i syfte att materialet i sig självt ska kunna tala. Vi förnimmer det i träets ådring, seglets spänning och den svaga mönstringen hos glaset.

Den bortvältrade stenen, graven och klippan har sina former efter fondens arkitektur. Det halvcirkelformade glaset går igen i kyrkorummets fönster. Så skall budskapet om det förblivande, seger över döden, från gudstjänsbesöket söka sig ut i den vardagsmiljö där vi alla lever.

Rune Lundqvist

Konstnär: Stig Carlsson, Nyhamnsläge

Immanuelskyrkan Svenska Missionsförbundet på Gamla Rådstugugatan

Adelfia Baptistkyrkan på Sankt Persgatan

Tabernaklet Baptistkyrkan på Kungsgatan

Bethel Metodistkyrkan på Prästgatan

Metodistkyrkan (Salem) på Bredgatan

Immanuelskyrkan 150 år

Jubileumsbok
För att bläddra i Jubileumsboken Klicka här!

Centrumkyrkans församling är öppen för den som söker gemenskap, kristen tro och kristet liv.
Vi vill vara en inkluderande församling och hos oss är alla välkomna oavsett sexuell läggning.
Sedan maj 2022 ges möjlighet för både olik- och samkönade par att vigas i vår församling.

Församlingen räknar som sin begynnelse med bildandet av Första Baptistförsamlingen i Norrköping 1854. Medlemmar ur denna församling bildade i mars 1911 Norrköpings Andra Baptistförsamlingen. Norrköpings Baptistförsamling bildades när dessa båda församlingar gick samman 1974.
Metodismen kom till Norrköping på 1870-talet och då bildades Betel Metodist Episkopalförsamling. Medlemmar ur denna församling bildade senare Salems Metodist Episkopalförsamling. 1970 slogs de både metodistförsamlingarna samman till Metodistförsamlingen i Norrköping och senare med Metodistförsamlingen i Finspång/Lotorp.
Vid årsmötet den 11 februari 2012 beslutade församlingarna att gå samman i en ny församling. Olika namnförslag på församling och kyrka har diskuterat och vid omröstning vann förslaget Centrumkyrkans församling i Norrköping. Församlingen är en del av Equmeniakyrkan och har anslutit sig till innehållet i Gemensam grund för Equmeniakyrkan, vilket innebär att församlingen tar ansvar för kyrkokonferensens beslut efter sina förutsättningar och möjligheter och att församlingen och dess verksamhet är öppen för alla som vill delta.
Det mesta som händer i församlingen kan du läsa om i tidningen Gemenskap, som utkommer med fyra nummer varje år.
Equmeniakyrkan är ett samfund som bildades genom sammanslagning av Metodistkyrkan, Baptistsamfundet och Missionskyrkan vid den gemensamma årskonferensen i Stockholm 2011.